نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 101
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست (الندیم) 186. [2] ــ الاغانی 7/198. [3] ــ تاریخ التراث العربی 2/4/69. [4] ــ الأنساب 2/273 سیر اعلام النبلاء 8/226 خلاصة تهذیب تهذیب الکمال 10/334.*
ابوصلع ـ سندی (زنده در قرن دوم هجری)
ابوصلع (أبوضلع) سندی.
از زندگی نامه وی اطلاع چندانی در دست نیست، اما آن گونه که فؤاد سزگین آورده است، ابوصلع زمانی به بغداد رفت و تا آخر عمر در همان جا سکونت داشت. گفته شده که وی از موالی خلیفه هادی عباسی (خلافت 169 ـ 170 هـ ) بود.1 وی شاعر بوده و الندیم مجموع سروده های سندی را سی برگ نقل کرده2 که برخی آن را به دیوان تعبیر کرده اند.3 با توجه به معاصر بودن سندی با هادی عباسی، حیات او در قرن دوم بوده است.
پی نوشت ها
[1] ـ تاریخ التراث العربی 2/4/194. [2] ــ الفهرست (الندیم) 187. [3] ــ تاریخ التراث العربی 2/4/194.*
دیگر منابع: لغت نامه دهخدا 1/482 الحیوان 4/64.
ابوطالب ـ بصری (زنده در قرن دوم هجری)
ابوطالب بصری ازدی شعرانی.
نجاشی و شیخ طوسی از دو ابوطالب بصری یاد کرده اند که احمد بن محمد بن خالد برقی به واسطه پدرش از او روایت می کند و تنها در یک مورد لقب شعرانی را به او افزوده اند.1 همچنین شیخ طوسی در کتاب رجال خود نام وی را ضمن کسانی آورده که از ائمه روایت نکرده اند.2
وی را امامی مذهب دانسته اند3 و گفته اند که از سلیمان بن معلی بن خنیس روایت می کند.4 کتاب او را محمد بن خالد برقی روایت کرده است.5 با توجه به اینکه محمد بن خالد حدود سال 190 هـ درگذشته است،6 می توان ابوطالب را از رجال قرن دوم دانست.
پی نوشت ها
[1] ـ رجال النجاشی 2/439 و 443 الفهرست (طوسی) 187. [2] ــ رجال الطوسی 519. 3 ـ تنقیح المقال 3/21. 4 ـ معجم رجال الحدیث 21/198. 5ـ رجال النجاشی 2/443 الفهرست(طوسی) 187. 6ـ هدیة العارفین 2/8 .
دیگر منابع: معالم العلماء 136 نقد الرجال 360 جامع الرواة 2/395 مجمع الرجال 7/56 اعیان الشیعه 2/364.
ابوطالب ـ مکفوف (زنده در 189 هـ )
ابوطالب مکفوف نحوی کوفی.
در کوفه چشم به جهان گشود و از محضر علی بن حمزه کسائی1 علم و فنون نحو را فراگرفت.2 مکفوف فردی نابینا و بر مذهب اهل سنت و از نحویون کوفه بود.3 حدود الحروف والعوامل والافعال واختلاف معانیها اثر او می باشد که جمعی آن را نقل کرده اند.4 تاریخ درگذشت ابوطالب مشخص نیست، ولی زنده بودن وی در سال 189 هـ گزارش شده است.5
تنها الندیم از وی نام برده و او را در شمار یاران و پیروان ابوسلیمان داود بن علی بن داود بن خلف اصفهانی مؤسس فرقه ظاهریه (م 270 هـ ) قرار داده و کتاب های ابطال القیاس، النکت و نعمت الحکمه را که خود شامل چند کتاب در باب اصول فقه است، برای ابوطیب برشمرده است.1 به اعتبار سال درگذشت داود و اینکه الندیم کتاب خود را در سال 377 هـ به پایان برده است، ابن خلال از نویسندگان سده سوم یا چهارم به شمار آمده است.
پی نوشت ها
[1] ـ الفهرست (الندیم) 273.*
دیگر منابع: لغت نامه دهخدا 1/272.
ابوعباس ـ ابن رجا (زنده در قرن دوم هجری)
ابوالعباس بن رجاء.
اطلاعات زیادی از او در دست نیست. تنها الندیم ذیل اصحاب شافعی از او یاد کرده، او را بصری و جانشین قاضی دانسته و می گوید: شافعی ها او را مدح و تحسین می کنند. کتاب علل الشروط و کتاب
نام کتاب : دائرة المعارف مؤلفان اسلامی نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 101