نام کتاب : BOK29716 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 329
فرض بتوان احتياط كرد و وقوف عرفات به مشعر و اعمال منى را بدون محذور انجام داد تا متابعت قطعى واضع شود، آيا اين كار لازم است يا نه؟
{aج - a}اگر ماه نزد قاضى اهل سنّت ثابت شده و بر طبق آن حكم نمود دو صورت دارد:
اول - آنكه احتمال برود كه حكم او مطابق واقع است كه در اين صورت پيروى از آنها واجب مىشود و بنابر أظهر همين مقدار در حج كافى است.
دوم - انكه علم به خلاف فرض شود كه انسان بداند روزى كه به حكم قاضى روز عرفه (نهم) است واقعا روز ترويه و هشتم باشد كه بنابر احتياط در اين صورت وقوف با آنها كافى نخواهد بود و در اينحال اگر مكلف تمكن از عمل به وظيفه را داشته باشد ولو به وقوف اضطرارى در مزدلفه بدون محذور حتى محذور مخالفت تقليه بايد عمل به وظيفه نمايد و در غير اينصورت بنابر احتياط حجش بدل به عمرهء مفرده شده و حجّى نخواهد داشت و چنانچه استطاعتش از همين سال بوده وب راى سالهاى بعد باقى نخواهد ماند وجوب حج از او ساقط خواهد بود مگر اينكه استطاعت تازهاى پيدا كند كه بنابر احتياط در اين صورت دوباره حج نمايد. البته تمام موارد در صورتى است كه امكان انجام آنها ميسّر باشد و الاّ بايد از آنها متابعت كرده و لو آنكه علم به خلاف باشد.
{a«1353» س - a}آيا شخص فقير مىتواند گوشت كفاره تقصير خود را به مصرف فقرايى كه نانخور هستند برساند؟
{aج - a}براى كسانى كه نفقه آنان بر او واجب است نمىشود صرف نمود.
{a«1354» س - a}كفاراتى كه در احرام عمره تمتع بر گردن انسان مىآيد، در
نام کتاب : BOK29716 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 329