نام کتاب : BOK29716 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 332
مزبور در صورتى كه مسافت شرعى محقق نشود وظيفه حجاجى كه قبلا در مكه معظمه قصد اقامت كردهاند از حيث قصر و اتمام چيست؟
{aج - a}در فرض مذكور تمام است.
{a«1359» س - a}بعضى از حجاج در مكه قصد اقامه كردهاند، چه بطن مكه يا محلات آن مثل شيشه و ريع الذاخر يا مسفله يا حجون، اگر يقين داشته باشند كه تا عرفات چهار فرسخ است، نماز را قصر و اگر شك داشته باشند در مسافت شرعى نماز را تمام مىخوانند بفرماييد در مراجعت از عرفات و منى، تكليف آنان از نظر قصر و اتمام چيست؟ با توجه به اينكه توقف آنان در مكه يك روز يا سه روز يا نه روز است و بايد به ايران يا مدينه حركت كنند؟
{aج - a}در صورت عدم مسافت شرعيه يا شك در آن كه در نماز باقى بر تمام هستند، اگر از عرفات كه به مكه برمىگردند، از جهت اينكه محل اقامه است مىروند و بعد از مكه قصد مسافرت مىكنند، در بازگشت به مكه و در خود مكه هم نمازشان تمام است چون فاصله مكه تا عرفات فعلا مسافت شرعيه نيست و اگر قبلا در مكه قصد اقامت كردهاند نمازشان در مكه و عرفات و در بازگشت تمام است.
{a«1360» س - a}اگر موقف دو وز اختلاف داشته باشد، وظيفه چيست؟
{aج - a}فرقى بين يك روز اختلاف و دو روز در حكم مسأله نيست.
{a«1361» س - a}در مواردى كه فرمودهايد، اگر مشقت يا حرج داشته باشد... بفرماييد منظور از مشقت و حرج شخصى است يا نوعى؟
{aج - a}بايد خصوص مسأله ملاحظه شود، و اگر حكم دائر مدار حرج و مشقت باشد، شخصى آن منظور است.
نام کتاب : BOK29716 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 332