1-در تمام موارد زير،دروغ بستن از روى عمد،به خدا،پيامبران عليهم السّلام يا امام عليه السّلام روزه را باطل مىكند و بنابر احيتاط واجب دروغ بستن به حضرت زهراء سلام الله عليها نيز همين حكم را دارد:
-
با گفتار باشد يا نوشتار يا اشاره يا انجام كارى كه از آن،نسبت دروغ فهميده شود.-
به صراحت باشد يا كنايه-
دروغ را خود ساخته باشد يا ديگرى-
اخبار باشد يا پاسخ به سوال ديگرى(خبر دادن از سخن يا انجام يا عدم انجام عملى از آنان باشد)2-بازگويى دروغى كه ديگرى ساخته يا گفته،بر وجه نقل قول يا حكايت اشكال ندارد؛مثلا در حالى كه روزه است بگويد:يزيد گفت:
{Sلَعِبَت هاشمُ بالملكِ فلا#خبرٌ جاء و لا وحى نَزَلS}
فرو بردن تمام سر در آب:
1-اگر روزهدار عمدا تمام سر را در آب مطلق و بنابر احتياط واجب در آب مضاف فرو برد،روزهاش باطل ميشود.
2-در اين موارد باطل نيست:
^ سهوا سر را زير آب ببرد
^ قسمتى از سر را زير آب ببرد
^ نصف سر را يكبار و نصف ديگر را بار ديگر در آب فرو ببرد