نيست و بعدا در صورت امكان، بايد حجّ را بهجا آورد.
{aسؤال «76» - a}اشخاص معتاد و خانمهاى باردار، قانونا از سفر حجّ، ممنوع هستند، ولى ساير شرايط را دارند. اين افراد اگر با دروغ و حيله و تقلّب، مكّه بروند، آيا حجّ آنها صحيح است؟
^ ج - حجّ آنها باطل نيست، امّا عمل دروغ و حيله، گناه دارد.
{aسؤال «77» - a}شخصى، اجير شده يا به عنوان خدمه، پذيرفته شده است، مشروط بر اينكه عمرهى مفرده انجام دهد نه تمتّع، ولى او اولا عمرهى تمتّع انجام داده است و فعلا در مكه مىباشد، آيا صحيح است و بايد حجّ تمتّع انجام دهد؟ ثانيا اگر از روى غفلت از قرارداد و شرط، عمرهى تمتّع انجام داده است، فعلا وظيفهاش چيست؟
^ ج - عمرهى تمتّع، از جانب منوب عنه، صحيح نيست و اين عمل از جانب خود او انجام گرفته است و بايد حجّ تمتّع را انجام دهد و عمل او