^ ج - هركس كه نتواند اعمال اختيارى حجّ را انجام دهد، معذور است و نمىتواند نايب شود؛ ولى مباشرت در ذبح، در حال اختيار هم لزوم ندارد، و لذا كسى كه نمىتواند ذبح كند، مىتواند براى حجّ نايب شود و براى ذبح، نايب بگيرد.
{aسؤال «128» - a}آيا نيابت كسى كه نمازش صحيح نيست و براى نيابت به حجّ آمده است، صحيح است؟ مفروض اين است كه به عنوان نيابت محرم شده است؟
^ ج - اگر از قرائت صحيح معذور است، نيابت او اشكال دارد و اگر معذور نيست، بايد با قرائت صحيح، نماز را بخواند.
{aسؤال «129» - a}اگر مستنيب يا منوب عنه، در وقت نيابت، بدانند كه نايب، جزء معذورين است، و او را نايب كنند، اولا: آيا اجرت نيابت براى نايب، حلال است يا نه؟ ثانيا: آيا حجّ نيابتى او صحيح و از حجّة الاسلام يا غير حجّة الاسلام منوب عنه كفايت