responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0    جلد : 1  صفحه : 111
{aالبته عدول از عشاء به مغرب در صورتى امكان داردa} {aكه وارد ركوع ركعت چهارم نشده باشد. 2 - در صورتى كه نماز قضا مى‌خواند و سهواً وارد نماز بعدى شده، مى‌تواند عدول به نماز سابق نمايد، مثلاً قضاى نماز ظهر مى‌خواند، بعد يادش مى‌آيد كه نماز صبح را قضا نكرده، در اين صورت اگر به ركوع ركعت سوّم نرسيده، مى‌تواند به صبح عدول كند، قابل ذكر است كه عدول از نماز سابقه به نماز لاحقه جايز نيست. 3 - عدول از نافله به نافله جايز نيست، هم چنين عدول از نافله به فريضه جايز نمى‌باشد، امّا عدول از فريضه به نافله در جائى جايز است كه، انسان شروع به فريضه نموده و نماز جماعتى بر پا شود كه مى‌تواند به نافله عدول كند و نماز جماعت را درك نمايد.a} س 2 - شخصى مشغول نماز واجب است، در بين نماز، امام جماعت مى‌آيد آيا مى‌تواند نيت را به قضا برگرداند و نماز را تمام كند، يا خير؟ {aج 2 - اشكالى ندارد و عدول جايز است.a}

تكبيرة الاحرام‌

س 1 - كسى كه در گفتن تكبيرة الاحرام، وسواس دارد و براى اين كه صحيح بگويد چند بار آن را تكرار مى‌كند آيا نمازش صحيح است؟ {aج 1 - عمل از روى وسواس حرام است و لذا نبايد انسان كارى كند كه در امور، به وسواسى‌گرى منجر گردد و امّا در مورد تكبيرة الاحرام اگر چند مرتبه تكبيرة الاحرام بگويد، موجب بطلان نماز است و لذا راهى جز اين كه بعد از هر تكبيرى، صورت را از قبله برگرداند و بعد تكبير بگويد، ندارد و اين هم كار حرامى است، لكن موجب مى‌گردد كه تكبيرة الاحرام بعدى صحيح باشد.a} س 2 - شكّ در درست گفتن تكبيرة الاحرام، چه حكمى دارد؟ {aج 2 - اگر از روى وسواس نباشد و در صورتى كه هنوز وارد جزء بعدى نماز نشده باشد، بايد نماز را تمام كند و احتياطاً دوباره نماز را اعاده كند و در صورتى كه وارد جزء بعدى مثل بسم الّله و حمد شده به شكّ خود اعتنا نكند.a}
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0    جلد : 1  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست