نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 545
ديه زن
س 1 - با توجّه به اين كه ديه زن در آن جائى كه بيش از ثلث كلّ ديه باشد، به نصف تقليل مىيابد: اگر مقدار ارش، بيش از ثلث كل ديه باشد، آيا به نصف تقليل مىيابد؟ (مثلاً در جائى كه كلّ ديه پنج ميليون تومان است ارش دو ميليون تومان بر آورد شده است)
{aج 1 - مسئله تنصيف بعد از ثلث، اختصاص به ديه دارد و در ارش به اينگونه نيست و مسئله ديه هم خلاف اصل است كه به نص اكتفاء مىشود و لذا در ارش تقليل ثابت نيست.a}
س 2 - اگر در جنايات متعدّد بر زنى جراحات مختلف وارد شود كه اگر هر كدام را جداگانه حساب كنيم به ثلث ديه مرد نمىرسد و امّا اگر همه را با هم جمع كنيم از ثلث مىگذرد وظيفه در اين فرض چيست؟
{aج 2 - اگر جنايات، متعدّد باشد هر كدام از جنايات حكم خود را دارد و ديه مخصوص به خود را، ولو آنكه اگر با هم جمع شود از ثلث مىگذرد.a}
س 3 - چنانچه شخص مقتول از پيروان فرقه ضالّه بهائيّت باشد بفرمائيد:
1 - آيا ديه دارد يا خير؟
2 - در صورت مثبت بودن پاسخ، ديه او چقدر است؟
{aج 3 - به نظر ما بهائيها جزء كفّار حربى هستند كه مستأمن حكومت اسلامى مىباشند و چه بسا مرتدّ هم مىباشند، زيرا بيشتر آنها شرائط ارتداد را دارند و لذا در كفّار فقط كافر ذمّى ديه دارد و باقى اصناف كفار ديه ندارند و به تصريح روايت اسماعيل بن الفضل ح 1 باب 16 ابواب الدّيات وسائل الشيعه كه منجبر به عمل اصحاب است، و در اين مسئله اجماع هم منعقد مىباشد و رواياتى كه دلالت مىكند بر استحقاق ديه براى كافر ذمّى و نامى از اصناف ديگر كفّار را نمىبرد هم مىتواند بر مقصود ما دلالت كند، البتّه در مقدار ديه ذمّى اختلاف هست و اجماعى نيست، گرچه مشهور معتقدند كه هشتصد درهم ديه بايد پرداخت شود.a}
س 4 - فرد بهائى (مقتول) آيا ديه دارد يا خير؟
{aج 4 - اگر ارتدادش ثابت شود چون كافر غير ذمّى است، ديه ندارد.a}
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 545