نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 558
س 4 - آيا عاقله شامل ولىّ كه عبارت از پدر و جدّ است مىشود يا نه چون مراد از عاقله منسوبين مذكّر است؟
{aج 4 - عاقله، منسوبين پدرى مذكّر است از طريق طبقات ارث و بعيد نيست كه پدر و جدّ را هم شامل باشد.a}
س 5 - لطفاً كيفيت تقسيم ديه بر عاقله را از حيث مقدار بيان فرمائيد؟
{aج 5 - كيفيت تقسيم بر حسب تقسيم سهم الارث است هر نسبتى كه از ارث سهم او مىباشد، همان نسبت از ديه محسوب مىگردد.a}
س 6 - اگر نابالغى با ماشين پدرش رانندگى كرد و سبب تصادف منجر به قتل شد، آيا عمدى است يا خير و آيا ديه بر خود او مىباشد يا عاقله؟
{aج 6 - قتل غيرعمدى است و ديه كشته شدگان بر عهده عاقله بچّه است.a}
اعسار
س 1 - آيا اعسار يك عنوان كلّى قابل انطباق بر مجموعه فقه است يا فقط حاكم بر امورات مالى و محدود به مسائل مالى است؟
{aج 1 - اعسار به معناى عسر و حرج در تمامى ابواب فقه جارى است ولى اعسار اصطلاحى ناظر به امور مالى است.a}
س 2 - راههاى ثبوت اعسار را چه مىدانيد و آيا فقط راه تشخيص منحصر به طرق بيّنه و قسم است يا از استظهار و كشف و علم و امثال آن نيز در ثبوت آن مىتوان استفاده نمود؟
{aج 2 - منحصر به بيّنه و قسم نيست بلكه علم و كشف و امثال آن هم مىتواند اثبات اعسار كند.a}
س 3 - آيا حجر معسر مطلق است يا محدود به تصرّفات مالى و آيا ساير اقدامات غير مالى معسر مثل ازدواج، قبول هدايا، استيفاى قصاص و عفو آن و... نافذ است يا خير و آيا حاكم مىتواند بر حجر مالى او را از جميع تصرّفات منع نمايد يا خير؟
{aج 3 - حجر مفلس محدود به تصرّفات مالى است.a}
س 4 - آيا براى صدور حكم اعسار از قبيل:
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 558