نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 593
2 - روش دارونما (در اين روش مريض تصوّر مىكند موّاد مصرفى كه پزشك به او مىدهد موجب بهبودى او مىشود و حال آنكه در واقع دارويى در كار نبوده و صرفاً جهت بررسى تأثير تلقين به كار گرفته مىشود)
اين آزمايشها كه بيشتر در مورد بيماريهاى مهلك و صعب العلاج مانند سرطان، ايدز و .... انجام مىشود در برخى موارد موجب آسيب ديدن يا تأخير در بهبودى بيماران مورد آزمايش مىگردد.
با عنايت به مطلب مذكور بفرمائيد:
انجام چنين آزمايشهايى كه براى پيشرفت علم پزشكى انجام مىگيرد از نظر شرعى چه حكمى دارد؟
{aج 1 - اگر پزشك آزمايش كننده يقين دارد كه با انجام آزمايش به فرد مسلمان و محترم آسيب وارد مىشود، حقّ ندارد كه اين آزمايش را انجام دهد ولى اگر ورود آسيب و يا طولانى شدن بهبود بطور يقينى نيست و احتمال ضعيف در اين معنا وجود دارد، آزمايش اشكال ندارد و در صورتى كه يقين به وجود ضرر دارد مىتواند اين آزمايشات را روى انسانى كه از نظر اسلام غير محترم است انجام دهد.a}
س 2 - بايد در موارد ازدواج آزمايش خون (گروه خون) انجام شود چنانچه براى اين آزمايش دكتر زن وجود نداشته باشد آيا دكتر مرد مىتواند اين وظيفه را انجام دهد يا خير و نيز اگر دكتر زن وجود دارد ولى در اثر بى توجّهى يا غير و.... دكتر مرد انجام دهد چه صورتى دارد؟
{aج 2 - بايد از دكتر هم جنس استفاده شود و در صورت نبودن دكتر هم جنس اگر ضرورت باشد به قدر ضرورت اشكال ندارد.a}
متفرّقات پزشكى
س 1 - آيا تزريق خون انسان به انسان ديگر جايز است؟
{aج 1 - اشكال ندارد.a}
س 2 - استفاده از هيپنوتيزم در موارد مالى چه حكمى دارد؟
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 593