نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 595
{aج 8 - اگر در نگفتنش آثار سوئى ديگر بار نشود و پرسش نشده باشدa} {aنگويد بهتر است، بلكه شايد در بعضى موارد عدم تذكّرش لازم باشد.a}
س 9 - نظر اسلام در رابطه با دروغ گوئى مصلحتى و توريه به بيمار و حقّ او در رابطه با دانستن حقيقت بيمارى چيست؟
{aج 9 - اگر راست گفتن ممكن باشد و آثار سوئى ندارد، بايد حقيقت را بگويد در غير اين صورت اگر توريه ممكن باشد و مطلوب بوسيله آن حاصل شود، توريه مقدّم بر دروغ مصلحتى است.a}
س 10 - آيا استفاده از منى مرد در معالجه بيماريهاى پوستى اشكال دارد؟
{aج 10 - نفس استفاده از منى براى غير خوراك اشكال ندارد ولى براى به دست آوردن آن نبايد از راههاى حرام مثل استمناء استفاده كرد.a}
س 11 - اگر مريض صعب العلاجى را با اذن خودش منجمد كنند به احتمال اينكه بعداً امكان معالجه داشته باشد جايز است؟
{aج 11 - اگر صدق مرگ كند جايز نيست كه شخص منجمد گردد ولى اگر صدق مرگ نمىكند و غرض اهمّى كه عقلاء بر آن عنايت مىكنند وجود دارد و ضرورتى هم در كار باشد دليلى بر منع نداريم.a}
س 12 - ضابطه شرعى معالجه و ضرورت چيست؟
{aج 12 - اين دو، امرى عرفى هستند و در هر موردى اقتضاى خاصّ خود را دارد.a}
س 13 - اگر شخصى راضى شود كه او را مدّتى بيهوش كنند جايز است؟
{aج 13 - اگر ضرورتى نباشد جايز نيست.a}
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 595