س 7 - از حضرتعالى نقل شده كه اگر يكى از اعضاى بدن انسان قطع شود و استخوان داشته باشد غسل و كفن و دفن و نماز دارد آيا صحيح است يا خير و يا تفصيل دارد؟
{aج 7 - اگر قطعه جدا شده از ميّت داراى استخوان است، بايد غسل داده شود و در پارچهاى پيچيده شده و دفن گردد و اگر قطعه جدا شده سينه يا قسمتى از سينه است كه قلب در آن جا دارد بايد هم غسل و هم كفن شده و بر آن نماز خوانده شود.a}
س 8 - شخصى در حادثه رانندگى تمام جسد او مىسوزد و منجر به فوت مىشود بنابراين جسد او تحمّل غسل را ندارد منتهىََ فقط يك دست او و يا ساق پاى او سالم است و يا اينكه قسمتى از دست و يا پاى او سالم باشد تكليف تجهيز او چگونه است، غسل است يا تيمّم؟
{aج 8 - اگر امكان غسل دادن نيست، تيمّم داده شود.a}
نماز ميّت
س 1 - فردى مدّت طولانى بر اموات، نماز ميّت مىخوانده بعد متوجّه شدهايم كه قرائت او درست نيست، حكم اموات و نماز آنها چيست؟
{aج 1 - در نماز ميّت، همين كه تكبيرات صحيح باشد، كافى است مگر آن كه معلوم شود، آن هم غلط بوده است كه در اين حال، بايد يك نماز ميّت دسته جمعى، براى تمام اهل قبرستان بخواند، انشاءالّله كافى است.a}
س 2 - شخصى را آب دريا برده است، حكم نماز ميّت او چگونه است و اگر در يك نقطه خاص فرو رفته باشد، حكمش چيست؟
{aج 2 - اگر عرفاً طورى باشد كه از بين رفته حساب شود، نماز بر او واجب نيست و الاّ واجب است، نماز خوانده شود، پس حكم صورت دوّم هم معلوم مىشود، كه بايد در همان نقطه كه فرو رفته، نماز خوانده شود مثل قايق و كشتى.a}
س 3 - آيا بايد شفاهاً اذن ولىّ را در مورد نماز ميّت گرفت، يا رضايتى كه از قرائن بدست مىآيد كافى است؟
{aج 3 - احتياط آن است كه اذن شفاهى گرفته شود.a}