نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 206
عزيزان، در وجود ما روح طلبكارى زياد است مثلاً از كنار مردم رد مىشويم ولى سلام نمىكنيم. چرا سلام نمىكنيم؟ براى چه ما در كوچه و خيابان وقتى به هم مىرسيم سلام نمىكنيم؟ براى اينكه خودمان را طلبكار مىدانيم. پيش خود مىگوييم: من چرا سلام كنم. من از او بالاتر هستم، او بايد سلام كند، مقام من بالاتر است، شهرت من بيشتر است، او سلام كند.
روى همين اصل است كه وجود مبارك خاتم الانبياء(ص) داراى اين ملكه عاليه بود. به هر كه برخورد مىكردند سلام مىكردند چون در برابر مؤمنين متواضع بودند. قربانشان بشوم. پيغمبرى كه داراى آن مقام بالا بود، پيغمبرى كه مركز قطب عالم بود، همه عالم به وجود مبارك ايشان بود، با اين همه مقام، باز خودشان را بدهكار مىدانستند.
خوش به حال آن كسى كه اين روحيه در وجودش باشد. اين روحيه نبوى(ص) است. اگر اين روحيه را در وجودتان مىبينيد جدّاً به شما تبريك مىگويم. روحيه اى داشته باشيد كه به هر طبقه اى كه برخورد مىكنيد سلام كنيد. خودتان را نگيريد. نگوييد من به اين عوام سلام كنم؟ مگر چه اشكالى دارد؟ بارها شده افراد از كنار بنده رد مىشوند و سلام نمىكنند امّا بنده سلام كردم و طورى عوض شدند كه بلافاصله مىگويند: آقا، خيلى ببخشيد، سلام عليكم. چقدر خود طرف شرمنده مىشود و مىفهمد كه كار اشتباهى كرده است. ببينيد ما هميشه بايد عملمان براى ديگران درس باشد حتّى گاهى ممكن است شما سلام كنيد امّا طرف، جواب سلامت را ندهد ولى اين كار شما باعث مىشود كه ياد بگيرند و به طرف دين جذب شوند.
نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 206