پرداخت شود. البته معمولا خمس مال، به ذمّه مىرود و لذا صحّت حجّ، بعيد نيست.
{aسؤال «85» - a}شخصى، با مال غير مخمس، قربانى خريده و ذبح كرده و اعمال پس از آن را بهجا آورده است. حجّ او در صورت علم، عمد، جهل و نسيان، چه حكمى دارد؟
^ ج - اگر خمس به عين مال قربانى، تعلّق گرفته باشد، صحّت حجّ، مشكل است، معمولا خمس به ذمّه تعلق مىگيرد و لذا حجّ، صحيح است امّا بايد خمس مال پرداخت شود.
{aسؤال «86» - a}لباس احرامى كه معلوم نيست از درآمد منبر است يا وجوهات شرعيه، آيا لازم است خمس آن را بدهد؟
^ ج - با فرض شك، لازم نيست، هرچند احتياط، بهتر است.
{aسؤال «87» - a}كسى كه از اوّل بلوغ، سال خمسى، براى خود قرار نداده است، اگر به حجّ مشرف شود و ـ