نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 586
عمدتاً به اثبات نسب، و قصد كشف جرم و هر هدف عقلائى ديگر يا صرفاً به قصد آموزشهاى پزشكى اجسادى را كالبد شكافى مىنمايند لطفاً نظر مبارك را در جواز و عدم جواز بيان فرمائيد؟
{aج 10 - كالبد شكافى ميّت مسلمان جهت تعليم جايز نيست مگر اينكه جان فرد معيّنى بستگى به اين تشريح داشته باشد و يا اينكه ميّت غير مسلمان يا مشكوك الاسلاميّه پيدا نشود و امّا در غير مسلمان، تشريح و كالبد شكافى جايز است و همچنين جهت احقاق حقّ هم كالبد شكافى اشكال ندارد.a}
س 11 - از آنجايى كه احترام ميّت مسلمان لازم است در صحنه قتل و يا در سالن تشريح عمدتاً اين مسئله مورد توجّه قرار نمىگيرد و از طرفى در جهت ارتقاء دانش پزشكى و كشف علمى جرم و بررسى صحنه قتل و احقاق حقّ ضرورت تشريح مشخص مىشود كه به نظر مىرسد تشريح و احترام در تزاحم با هم هستند در اين صورت تكليف چيست؟
{aج 11 - در مواردى كه حكم به جواز تشريح و كالبد شكافى گردد معلوم مىشود كه تشريح اهميت بيشترى از احترام بدن مسلمان دارد و در موارد ديگر احترام بدن مسلمان اولويّت دارد.a}
س 12 - آيا قضات محاكم با توجّه به پيشرفتهاى علمى پزشكى قانونى مىتوانند به استناد نظرات آنان از باب يكى از طرق اثبات، صدور حكم نمايند يا خير؟
{aج 12 - اگر موجب علم قاضى گردد مىتواند مستند حكم قرار گيرد آن هم به عنوان حجيّت علم قاضى نه به عنوان يك اماره مستقلّه.a}
پيوند اعضاء و فروش آن
س 1 - آيا جايز است از مسلمان زنده يا مرده عضو مورد نياز را به فرد مريضى پيوند زد؟
{aج 1 - از عضو ميّت غير مسلمان و مشكوك الاسلام اشكال ندارد لكن در ميّت مسلمان، در صورتى جايز است كه حيات شخص مريض توقّف بر آن عضو ميّت مسلمان داشته باشد و الاّ جايز نيست هم چنان كه در انسان زنده نيز جايز نمىباشد.a}
س 2 - آيا انسان حقّ دارد عضوى از بدن خود را به ديگرى بدهد؟
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 586