نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 587
{aج 2 - حقّ ندارد چنين كارى را انجام دهد.a}
س 3 - اگر شخص دهنده عضو يا گيرنده آن، زن و مرد بيگانه باشد حكمش چيست؟
{aج 3 - در ابتدا تماس و مباشرت حرام است ولى بعد از ملحق شدن به بدن، حكم آن بدن را دارد.a}
س 4 - اگر شخص دهنده عضو كافر و گيرنده مسلمان باشد عضو بريده شده قبل و بعد از دميدن روح در بدن مسلمان چه حكمى دارد؟
{aج 4 - پس از ملحق شدن به بدن جديد، حكم آن بر او مترتّب است.a}
س 5 - آيا مىشود از اعضاء ميّت به ديگرى پيوند زد؟ اگر وصيّت نكرده باشد، آيا اولياء مىتوانند اجازه دهند؟
{aج 5 - جايز نيست و اولياء ميّت هم نمىتوانند اين كار را انجام دهند.a}
س 6 - اگر عضوى بخاطر حدّ يا قصاص بريده شود، آيا مىتوان پيوند زد و اگر بخواهند آن عضو را به ديگرى پيوند بزنند آيا جايز است و رضايت جانى شرط است يا مجنى عليه؟
{aج 6 - در حدّ بعيد نيست پيوند جايز باشد ولى در قصاص مشكل است چون جانى بايد مثل مجنى عليه بشود و پيوند به ديگرى جايز است و در هر دو صورت رضايت صاحب عضو لازم است.a}
س 7 - آيا مىتوان عضوى از بدن انسان را به حيوانى پيوند زد؟
{aج 7 - پس از قطع، دفن كردن آن واجب است پس الحاق آن به بدن حيوان خلاف حكم دفن است مگر ملحق به بدن خود نمايد كه اشكالى ندارد.a}
س 8 - آيا پيوند زدن سر انسان به انسانى ديگر جايز است؟ در صورت جواز آيا احكام صاحب سر بر آن جارى است يا احكام صاحب بدن؟
{aج 8 - على فرض امكان پيوند، از نظر شرعى جايز نيست و امّا از نظر الحاق بستگى به نظر عرف دارد اگر او را بعنوان سر ملاك شناسائى قرار دهند ملحق به اوست و اگر به بدن باشد مثل داشتن آلت مردى و زنى پس ملحق به اوست و اگر به هيچ طرف مشخص نشد، بايد احتياط كند در جمع بين احكام زن و مرد و ساير جهاتى كه بين دو نفر فرق باشد.a}
نام کتاب : BOK35206 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 587