نام کتاب : کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 201
از شيوه بيان قرآن، معلوم ميگردد، فرزندان از نعمتهاي با اهميّت خداوند ميباشند، چرا که نعمتها بسيارند و در بين تمام آنها، خداوند متعال به ذکر نعمت فرزندان پرداخته است. فرزندان، اعمّ از پسر و دختر، هديه الهي هستند.
قرآن در اينباره ميفرمايد: خداوند به هر کس اراده کند دختر ميبخشد و به هر کس بخواهد پسر و اگر بخواهد پسر و دختر هر دو را به آنها ميدهد. (يَهَبُ لِمَن يَشَآءُ إِنَٰثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَآءُ ٱلذُّكُور أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَٰثًا ۖ وَيَجْعَلُ مَن يَشَآءُ عَقِيمًا).[1]
تعبير به «يَهَبَ» (ميبخشد) دليل روشني است که هم دختران هديه الهي هستند و هم پسران و از اين جهت فرقي بين آنها نيست.
در روايت نيز کثرت اولاد و ازدياد مسلمانان مطلوب دانسته شده است، به عنوان نمونه:
1ـ پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) ميفرمايد: من به شما مسلمانان در مقابل امّتهاي ديگر در روز قيامت مباهات و افتخار خواهم نمود. «فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ».[2]
2ـ در روايت ديگري نيز فرموده است: فرزند بسيار داشته باشيد تا جمعيّت شما در آينده در مقابل امّتهاي ديگر افزايش يابد. «أَكْثِرُوا الْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ الْأُمَمَ غَداً».[3]
3ـ از قول حضرت يوسف(عليه السلام) نقل شده که خطاب به برادر خود فرموده است: اگر توانايي فرزندان بسيار داشتي که زمين را با تسبيح و تمجيد پروردگار سنگين سازند، چنين باش. «إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ لَكَ ذُرِّيَّةٌ تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِالتَّسْبِيحِ فَافْعَلْ».[4]
4ـ امام سجاد(عليه السلام) فرموده است: سعادت مرد به اين است که فرزندان بسياري داشته باشد و از آنها کمک بگيرد: «مِنْ سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ لَهُ وُلْدٌ يَسْتَعِينُ بِهِمْ».[5]
5ـ فردي به نام بکر بن صالح ميگويد: به امام کاظم(عليه السلام) نوشتم، من با اينکه پنجاه سال از عمرم گذشته است، از اينکه صاحب فرزند بشوم اجتناب نمودهام،