نام کتاب : کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 108
حرفه و شغل خانوادگي و طبقهي اجتماعي اوست، امکانپذير است. به عنوان مثال اگر از اولاد تجّار است، معاملاتي تحت نظر ولي به وي واگذار ميشود، اگر اين معاملات را بدون فريب خوردن و ضرر انجام داد، معلوم ميگردد رشيد است. همچنين دختران با توانايي آنها بر حفظ اموال و جلوگيري از تبذير، آزمايش ميشوند. بسياري از فقيهان به اين مسأله تصريح نمودهاند.[1]
امّا آيا لازم است احراز رشد کودک به طور قطع باشد و به آن علم پيدا شود يا اينکه اطمينان (ظنّ) کفايت ميکند؟ در اينباره ميان فقها دو ديدگاه ميباشد، برخي مانند محقّق حلّي[2] و علامهي حلّي در بعضي از کتابهايش[3] و آيةالله فاضل لنکراني[4] بر اين باورند که بايد به رشيد بودن کودک، علم پيدا شود. ليکن برخي ديگر، صرف اطمينان[5] را کافي دانستهاند.
11. وقت آزمايش
زمان آزمايش رشد کودک، قبل از بلوغ است، به طوري که بعد از بلوغ نياز به آزمايش مجدّد نداشته باشد. و اموال وي در اختيارش قرار گيرد[6]. ادلّه فقهي اين حکم عبارتند از:
1ـ (وَ ابتَلُوا اليَتامي حَتَّي إِذا بَلَغُوا النِّکاحَ فَإِن آنَستُم مِّنهُم رُشدًا فَادفَعُوا إِلَيهِم أَموَالَهُم)[7] از ظاهر آيه استفاده ميشود که بايد آزمايش قبل از بلوغ صورت پذيرد، زيرا واژهي يتيم که در آن بهکار رفته است، مربوط به قبل از بلوغ است و به کودک بعد از بلوغ، از نظر
[1] . شرايع الإسلام2: 100، المبسوط2: 251، تحرير الأحکام الشرعية2: 536، جامع المقاصد5: 183، مسالک الأفهام4: 150.