نام کتاب : کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 111
ب ـ رشد زنان از اموري است که غالباً مردان از آن بي اطلاعاند و اگر در اينباره تنها به شهادت مردان اکتفا شود، لازمه اش تحقّق عسر و حرج است.[1]
ج ـ برخي از فقيهان در اينباره ادّعاي اجماع نمودهاند .[2]
3. اقامه شهادت نزد حاکم
پرسشي که در اين جا مطرح ميشود اين است که آيا لازم است اقامهي شهادت نزد حاکم و در دادگاه صورت پذيرد؟ در اينباره دو نظريه وجود دارد.
نظريه اوّل: اينکار را لازم ميداند.[3] البته بر اين نظريه ايراد شده که اطلاقات ادّله بر خلاف آن است.[4]
نظريه دوّم: در اين مسأله، اقامهي شهادت در نزد حاکم را لازم نميداند[5]. براي اثبات اين نظريه به ادّلهاي استناد نمودهاند. مانند:
الف ـ عبارات فقها در اينباره اطلاق دارد.
ب ـ آيات و رواياتي که دلالت بر اين حکم دارد، اطلاق دارد.
ج ـ رفع حجر از کودک بعد از بلوغ، نياز به حکم حاکم ندارد[6]. همچنين در اين مورد، به دليل وحدت ملاک اينگونه است.
د ـ عموم ادّلهاي که دلالت بر جواز قبول شهادت عدلين دارد. مانند: روايت معروفي که از پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) نقل شده که فرمودهاند:
«وَ الأشيَاءُ کُلُّها عَلَي هَذَا حَتَّي يَستَبِينَ لَکَ غَيرُ ذلِکَ أَو تَقُومَ بِهِ البَيِّنَةُ»[7]. نسبت به کل اشياء، به ظاهر حال اکتفا ميشود، مگر اينکه خلاف آن معلوم گردد، يا بيّنه اقامه شود.