نام کتاب : کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام نویسنده : --- جلد : 1 صفحه : 54
و از آنجا که حديث رفع به خاطر امتنان و گشايش و ارفاق بر کودک صادر شده است شامل مستحبّات و افعالي که عقلاً و شرعاً پسنديده است، نميگردد و با اين حديث، چنين اموري از کودک برداشته نميشود.[1]
5ـ با حديث رفع، گناهاني برداشته ميشود که دست قدرت کرام الکاتبين و ملائکههاي موکّل انسان، مأمور نوشتن آنها ميباشند و لازمهي آن رفع هر گونه الزام و ثقل از کودک است.
به نظر ميرسد از ميان ديدگاههاي ياد شده، نظريهي اخير صحيحترين آنها باشد. امام خميني(قدّس سرّه) در توجيه اين نظريه ميفرمايد: «احتمال دارد که مقصود از رفع، رفع در قبال آنچه در بعضي از روايات وارد شده (مبني بر اينکه وقتي کودک به سن بلوغ رسيد گناهان او نوشته ميشود) باشد.[2]
بنابراين مفاد حديث رفع چنين ميشود: کودک قبل از بلوغ، گناهان او نوشته نميشود و قلم کتابت گناهان از او برداشته شده است.[3]
آياتي از قرآن کريم ميتواند مؤيد اين نظريه قرار گيرد. مانند آنچه در سوره کهف در بيان گفتار گناهکاران در قيامت آمده است: (مَا لِهذَا الکِتَابِ لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لاَ کَبِيرَةً إلاَّ أَحصَاها)[4] اين چه پروندهي عملي است که اعمال کوچک و بزرگ در آن جمعآوري و نوشته شده است.
همچنين در بعضي از روايات از امام صادق(عليه السلام) نقل شده که فرموده است: «وقتي کودک به سن سيزده سالگي رسيد اعمال نيکش نوشته ميشود و نيز گناهان او نوشته خواهد شد».[5]
از آنچه گذشت، روشن گرديد که ميان ديدگاهها، جامع و آنچه فقيهان همگي بر آن اتّفاق نظر دارند، اين است که احکام تکليفي الزامي مانند وجوب و حرمت از کودک تا زماني که به سن بلوغ نرسيده، برداشته شده است.