ج . ايقاعات:طلاق، خلع و مبارات، ظهار، ايلاء، لعان، عتق، تدبير و مكاتبه و استيلاد، اقرار، جعاله، أيْمان و نذر.
د . احكام:صيد و ذباحه، اطعمه و اشربه، غصب، شفعه، احياء موات، لقطه، فرائض، قضاء، شهادات، حدود و تعزيرات، قصاص و ديات.(18)
3 ـ 5 . شيوه ارائه مباحث فقهى
متون فقهى شيعه از ابتدا تا كنون به اعتبار پرداختن به نوع مباحث فقهى و چگونگى طرح آنها و نيز نياز و خواست مخاطبان، چند گونهاند:
يك .متونى كه در آنها تنها نصوص روايات فقهى با حذف سند آمده است، مانند «المقنع» و «الهداية» شيخ صدوق و «النهاية» شيخ طوسى.
دو .متونى كه در آنها، اختلاف نظر مكتب فقهى شيعه و مكاتب فقهى اهل سنّت در مسائل گوناگون آمده است، مانند «الخلاف» شيخ طوسى و «تذكرة الفقهاء» علاّمه حلّى. اين متون، به متون فقه مقارن (تطبيقى) مشهورند.
سه .متونى كه در بردارنده اختلاف نظر فقيهان شيعه در مسائل مختلف، همراه ادلّه آن است، مانند «مختلف الشيعة» علاّمه حلّى. «مفتاح الكرامة» سيد جواد عاملى را به دليل نقل جامع اقوال فقيهان شيعه، مىتوان در زمره اين متون دانست.
چهار .متونى كه در بر دارنده اقوال اختصاصى فقيهان شيعه در مسائل مختلف فقهى است، مانند «الإنتصار» سيد مرتضى.
پنج .متون غير استدلالى (فتوايى) كه در آنها تنها احكام فقهى، بى هيچ مستند و استدلالى بيان شده است، مانند «النهاية» شيخ طوسى، «شرائع الإسلام» محقق، «تحرير الاحكام» علاّمه حلّى و «العروة الوثقى» سيد محمدكاظم طباطبايى يزدى.
شش .متون تفريعى و استدلالى كه در آنها فروع متعدّد فقهى با استدلال بيان شده است، مانند «المبسوط» شيخ طوسى و «كتاب المكاسب» شيخ انصارى.